Mijn inspiratie

Waar haal ik al die verhalen vandaan? Wel, ik kijk om me heen. Ik ga hier boek per boek wat toelichting geven waar ik mijn inspiratie vandaan haal. 

De reden waarom ik in mijn werk investeer en het uitgeef, is omdat ik er erin geloof en ik ook een pak mensen om mee heen heb die er mee in geloven.

De komst van de zwarte eenhoorn

Ik wilde mezelf eens uitleven. Op dat moment werkte ik nog samen met Owan Drake en bedacht toen mijn pseudoniem. Dit boek is zowat over the top. Ik vind het zelf zeker niet mijn beste werk, maar het was iets dat ik had geschreven om me af te reageren.

Het is blood en gore, porno en andere dingen door elkaar. Ik was toen een uitweg aan het zoeken van mijn altijd zo brave schrijfsels en ben zo mijn balans langs de andere kant aan het doen overslaan.

Verteerd door vuur

Ik noem dit mijn sandalensaga. Mijn inspiratie? Wel, ik heb mijn liefde/haat verhouding tot de Romeinen en het Romeinse rijk. Daar wilde ik iets mee doen.

Mijn hoofdrolspeler is een Romein, die niet helemaal in het plaatje past. Is het verhaal realistisch? Historisch correct? Ik heb er el de nodige research voor gedaan, maar het is en blijft fictie.

Ik werd ook wel geïnspireerd door Spartacus, The Last Days Of Pompeï en andere series, boeken en films. En ja: ook een stuk door Asterix.

Mijn doel was om een drama neer te zetten en daar denk ik dat ik zeker in ben geslaagd. Een deel van de geschrapte fragmenten vormen een verhaal op zich. Dat is "De wolvin van Germania", gratis te downloaden als eBook en via de shop van mijn bestseller te koop als paperback zonder ISBN.

Het bloed van Cheiroon

Na de Romeinen waren de Grieken aan de beurt. Eerlijk: ja, ik heb teveel naar Xena gekeken! Daar heb ik mijn inspiratie uit gehaald, samen met de rest van de Griekse mythologie. Ik heb vooral de Lapithenbruiloft met bijhorende slachting van de centauren een beetje anders uitgelegd.

Ik trap graag heilige huisjes in. Bij deze weet ik niet of je na het lezen van dit boek de grote nationale held Herakles, beter bekend onder zijn Romeinse naam Hercules, nog hetzelfde zal bekijken. Verlies ook de draad van Ariadne niet!

De Rode Meeuw

Ik durf dit gerust mijn oudste concept te noemen. Waarom sturen we mensen altijd terug in de tijd? Stel dat er een piratenschip in de toekomst, lees: onze tijd terechtkomt?

Het idee van een groep vroege boekaniers, nog van voor de hoogdagen van de piraterij in de Caraïben, speelde al bij mij sinds ik 11 jaar was.

Pas 33 jaar later, nadat het verhaal een serieuze evolutie had doorgemaakt, is het in boekvorm verschenen. Ik ben blij met het uiteindelijke resultaat, al beken ik dat oudere drafts van mij moeilijker te redigeren zijn en daarom heb ik stukken ook compleet opnieuw begonnen.

Uiteindelijk kwam ik ook tot de spin-off "Tussen hart en degen", een novelle die gratis te downloaden is als eBook en te koop als paperback.

Achter maskers

Ook een oud concept. In oorsprong in ruwe vorm gepubliceerd op Sweek, waar ik het op mijn smartphone schreef. Het haalde nog de finale van Sweekstars, maar ik was er niet tevreden van. Ik gaf het destijds uit als paperback, maar vond dat het achteraf toch nog redactie kon gebruiken, gezien ik ontdekte dat wie me toen bijstond, meer fout dan goed deed.

Ondertussen heb ik de juiste mensen rondom mij om deze kostuumthriller te bewerken tot wat ik echt voor ogen had.

Wat inspireerde me om dit verhaal te verzinnen? Om eerlijk te zijn: ik ben dol op sprookjes die soms slecht eindigen. In dit geval was het "Het meisje met de zwavelstokjes". Wat als dat eens anders afliep?

Ik verzon een meisje dat probeerde te overleven op straat, in de kou tijdens de winter. Hoe kwam ze er? Wat gebeurt er verder?

Dan kwamen er eerder beelden van carnaval en Venetië in mij op. Misschien had ik in die tijd teveel naar films als "Dangerous Liaisons" gekeken.

Dan besef je dat er een seriemoordenaar rondloopt en je niet moet rekenen op de mensen waarvan je verwacht dat ze je gaan helpen. Niets is op een gegeven moment nog wat het lijkt.

De heks en de rattenvanger

Men neme een sprookjesboek en een mixer en toen kreeg ik dit. Mijn liefde voor sprookjes kwam hier weer naar boven en het resultaat is een korte novelle.

Mijn uitgangspunt was: wat gebeurde er verder met Hansje en Grietje? Hoe waren ze als volwassenen? Hoe verwerkten ze wat hun ouders hen hadden aangedaan?

En dan kwamen de kinderen van Gretl, zoals ik Grietje benoem op de proppen en geraakte het sprookjesboek compleet.

Dit verhaal is gratis te downloaden als eBook en te koop als paperback zonder ISBN via de shop van Mijnbestseller.

In furie en vlam

De inspiratie hiervoor kwam van het schilderij dat in het MAS hangt, waar ik een tijdje heb gewerkt. Ik vond dat ik iets moest doen met De Spaanse Furie, of de zwartste bladzijde uit de geschiedenis van de stad waarin ik geboren en getogen ben.

Mijn doel was om een lichtpunt te zoeken in de duisternis. Duizenden mensen, waaronder ook schepenen, zijn begin november op enkele dagen tijd afgeslacht toen de Spaanse troepen alle remmen los gooiden.

Hoeveel vrouwen er zijn verkracht, hoeveel mannen een gruwelijke dood stierven, dat zullen we nooit weten. De helft van de stad brandde af. De beelden op het schilderij tonen straten vol lijken. 

In heel deze hel wilde ik een soort van Romeo en Juliette verhaal neerzetten. In dit geval slaat de vlam over tussen een protestantse bankiersdochter en een katholieke Spaanse cavalerie officier.

De cover van het boek is een deel van het schilderij. Ik koos bewust het deel waar je de kathedraal op ziet, omdat dit gebouw ook een belangrijke rol speelt in het verhaal. Dit is trouwens een van de weinige historische monumenten uit die tijd die nog overeind staan. Het stadhuis heeft men terug heropgebouwd nadat het tijdens de plunderingen afbrandde. De Spaanse citadel, de Sint-Michielsabdij en andere gebouwen, bestaan heden ten dagen niet meer.

Veel van mijn research voor het verhaal heb ik op het terrein gedaan. Wandelen van de kathedraal naar het stadhuis bijvoorbeeld.

Omdat er van die periode weinig documentatie beschikbaar is, ben ik zelf gaan interpreteren en invullen. Zo wordt er bijvoorbeeld niet gemoord, verkracht en geplunderd in de kathedraal. Waarom niet? Dat leek me voor de strenge katholieke Spanjaarden in die tijd een brug te ver. Er was ook een wet die bloedvergieten op heilige grond verbood. Daarom maak ik er in dit verhaal het toevluchtsoord van.

De smaragden ogen

Een inmiddels overleden  vriendin daagde me uit om fantasy verhaal te schrijven zonder fantasy wezens. Dus geen draken, eenhoorns, elfen en andere van die dingen.

Ik nam de uitdaging aan. Ik bedacht een verhaal dat zich afspeelt op een planeet die min of meer op de aarde lijkt met mensen zoals wij. De aankleding heeft iets weg tussen Romeins en middeleeuws.

Ik ben historische feiten en personen gaan bestuderen om het vorm te geven. En ja, sommige personages zijn ook gebaseerd op mensen die ik echt heb ontmoet.

Het idee van religie dat alles domineert ten voordelen van de heersers, is gebaseerd op het idee dat de koningen vroeger als vertegenwoordigers van God fungeerden.

Als je gruwelijke leiders hebt, die hun volk niet ontzien, zal er ook een verzet komen. In dit verhaal is dat niet anders. Ja, er komt een vleugje magie aan te pas. Anders was het geen fantasy.

Familiebanden spelen ook een rol, als twee jonge priesters beslissen om hun leven te wagen tegen het systeem.

 

Het wolvenpact

Dit is een oud concept dat ik al bedacht in mijn kindertijd, maar dat in de loop der jaren is gegroeid, net als ik.

Het idee van weerwolven, ridders, romantiek en macht liet me niet los. Ik heb het verhaal laten redigeren tot een spannende novelle.

Het verhaal van Maarten die wordt wat hij bestrijd is ook iets dat in mijn ogen dieper kan worden bekeken. Zijn vriendin Anna moet ook keuzes maken waarbij ze zichzelf een stukje opzij zet.

Wet van de nacht

Een oud verhaal dat ik eerder heb bedacht, maar onder het stof is blijven liggen. Ik was vooral geïnspireerd door "From Dusk Till Dawn", "The Lost Boys" en andere vampierenfilms.

Mijn idee om een beetje een politiethriller te combineren met urban fantasy was een uitdaging.  De plaatsnaam Santa Anna is gebaseerd op een plek in Antwerpen, maar ook een knipoog naar het fictieve Santa Carla in "The Lost Boys".

Verder heeft mijn katholieke opvoeding en de bijbel er ook een rol in gespeeld. Ik ga eerlijk zijn: niet geschikt voor mensen die geen heilige huisjes omver getrapt kunnen zien.